Jaja.. Det var ju bara pengar..

Dagen idag har varit väldigt lång, den började redan klockan 04.50 då vi steg upp och rörde oss mot flygplatsen. Min mage hade under natten bestämt sig för att strejka så ja mådde illa typ halva dagen och åt ingenting..

När vi satt i vänthallen och det var ca 20 min kvar så skrek Martin till: PENGARNA!!
Japp.. Dom var kvar i hans smarta förvaring, i undertaket, ca 10 000 fattigare. Det var inte så mycket att göra åt då så det var bara släppa dem.

Vi flög från Bangkok 07.45 och var i Ho Chi Minh 09.15. Efter ett antal passkontroller och bittra vietnameser så kom vi till en turistinformation som kunde hjälpa oss att komma till Vung Tao.

Vi fick en taxi för 70kr (300 000) plus en smått guidetur genom hela staden. När vi kom fram till båthamnen så köpte vi biljetter. För oss två, 400 000 dong=94kr. Rimligt pris!

Alla tusen mopedister!

Efter två timmars båtresa, inomhus var det skönt att komma ut, (där det nästan var varmare..)
Väl i Vung Tao ville vi komma till andra sidan kusten, taxichaufförerna flög över oss o ville köra oss, vi tog tillslut en taxi för 100 000 (23kr) och därefter gick vi i ca 1,5 timme och jämförde priser på hotell. Vi var inne på ett antal.. Försökte pruta här och där.

Ett hotell vid namn Victory stack ut mest och vi blev intresserade men ville ändå kolla lite längre bort. När vi hittat ett annat som vi verkligen ville ha vid stranden, fick vi ett pris och ja skulle kolla hur mycket det var i SEK... MOBILEN VAR BORTA!

Började tänka vart den kunde vara, kom då på att jag lade den på receptionsdisken på hotell Victory, så det var bara att gå tillbaka igen.. Vilket ledde till att vi hamnade där för natten.

Vi har sedan ätit våran första riktiga måltid, på en foodcourt.

Efter det ville vi passa på att titta på marknader så vi tog en cykeltaxi in till city, askul! Även fast man blev ut tittad..

Efter lite tittande gick vi hemåt i den livsfarliga trafiken, fast ändå mycket lugnare än i Bangkok!

Väl hemma så har vi planerat morgondagen då vi åker till Nha Trang, mer norrut i Vietnam. Vi ska ta en buss som åker från Vung Tao kl.08.00 till Nha Trang och tar ca 10 timmar......
Men det kommer bli bättre där hoppas vi, det känns som om vi fortfarande är lite på ghetto-sidan av Vietnam.

En middag hann vi också med, på en restaurang vid vattnet. Jag åt fried rice with crab meat.

När vi var klara va det här kvar
Mycket mat...

Men hoppas ni har det bra där hemma. Puss och kram, Emma & Martin
Erika
2014-01-08 @ 12:29:09

Klantskallar 😏

Anna
2014-01-08 @ 18:27:50

Fan va kul att du fixat en blogg Emma! Ska bli jätte kul att följa er!!

Annika
2014-01-09 @ 22:53:18

Var det 10 000 svenska kronor? nöjda.....

Svar: Haha ja ... Tyvärr så var det de. Men vi ska tillbaka till det hotellet där dom ligger så vi får förhoppningsvis tillbaka dom.